Zoeken in deze blog

zondag 29 december 2013

Goede voornemens. Of gewoon doormodderen?

Volkskrant Magazine

Soms zijn er van die advertenties waarvan je denkt: "slim of dom?". Dit is er zo een. Een hele pagina in Volkskrant Magazine. Bereikt op zaterdag 812.000 lezers waarvan 46% vrouwen en daarvan weer 68% uit een hoge welstandsklasse. Dus netto 254.000 vrouwen met kooplust en geld. Die bereik je met deze hele pagina fullcolor voor iets meer dan €15.000.  Dat is  €0,06 per vrouw. Even onthouden. Kom ik later op terug.

"Kasten. Je kunt er niet genoeg van hebben" hoorde ik eens iemand verzuchten. Dat moet in 1959 iemand goed in z'n oren geknoopt hebben. Zo ontstond het gepatenteerde zelfbouw-systeem Kewlox. Sterk, simpel en strelend voor het oog. Maar hoe zet je dat in de markt als je geen Ikea wilt worden? Als echte niche. Klein, duur, bijzonder en exclusief. Met twee winkels, een slimme website en uitstekende service is dat gelukt.



www.kewlox.nl

Mooie heldere website die doet wat hij moet doen: inspireren, overtuigen en verkopen. Vóór het maken van deze blog had ik nog nooit van Kewlox gehoord. Als ik een kast nodig zou hebben, zou ik hier kijken, kiezen en kopen. Elke vraag die je hebt wordt beantwoord.




Montage video's

Is de montage makkelijk? Jaap & Lex laten het zien!



Brochures aan vragen

Kan ik een brochure per post krijgen?  Jazeker. En met een stalenkaart! En volgens het DM-boekje een keuze uit drie brochures. Zo hoort het.



Marktonderzoek

Slim! Even wat meer vragen en het verrijken van de database is weer een stap verder. Ook volgens het boekje!


Contact mogelijkheden

En als ik vragen heb? Dan zijn er vier handige mogelijkheden. 


Testimonials

Maar zijn de kasten echt zo goed? Kan ik hier lezen. En door er ook 'klachten" neer te zetten komen de positieve berichten ijzersterk over.


Inspiratie

Bijna overtuigd, maar vind ik wel de kast die bij mij past? Hier kan ik zien wat anderen hebben gemaakt en gekocht en hoe ze het gebruiken. Slimmer dan slim. Ben overtuigd.


Calkewlator

Wil ik op m'n iPad een eigen kast samenstellen, gaat dat niet. Briljante reactie. En het werkt ook nog! Even kijken wat ik kan vinden op Social Media.


Social Media


Tot nu toe is alles slim. Kijken we wat kritischer, dan vallen een paar zaken op. Zo heeft men nog geen enkele volger op GooglePlus en zijn er maar 11 volgers op Pinterest. Nu is GoogPlus lastig. Is relatief nieuw en moet zich nog bewijzen. Pinterest is een ander verhaal. Cijfers laten zien dat meer dan driekwart van de gebruikers vrouw is. Bijna een derde van de gebruikers is tussen de 24-34 jaar, een kwart is tussen de 35-44 jaar. Zou dus voor Kewlox interessant moeten zijn. Maar kennelijk is men nog niet echt actief op Social Media.




Facebook NL

Vanaf 31 januari 2011 zit men op Facebook. Als je dan maar 3143 likers hebt, ben je niet echt actief. Daar is dus nog veel goedkoop voordeel te halen. Tip voor de marketeers van Kewlox: buurt eens bij de collega's in Azie.


Facebook Asia


In Asia zit men vanaf 12 september 2011 op Facebook. Daar geeft men nu 69.844 likers. Dat zijn aantallen waar je wat mee kunt doen.  Maar dan moet je het wel goed doen!


Bericht Facebook Asia



Klassieke fout! Voor on-line verkopen gelden dezelfde regels als voor off-line verkopen. Dus eerst je productie en distributie op orde, voordat je groot de markt in gaat. Nu maar hopen dat men in Nederland en België van de Aziaten heeft geleerd.

Terug naar de advertentie in Volkskrant Magazine.


Volkskrant Magazine

Slim om je kopers in te zetten. In Direct Marketing noemen we dat "Member-gets-member" Een oude en bewezen techniek. Alleen moet je het dan wel volgens de bewezen regels doen. 

"Ben jij in  het bezit van Kewlox? Dan zoeken wij jou"

Die zin maakt pijnlijk duidelijk waar de marketing bij Kewlox de mist in gaat.  Ben je vanaf 1959 actief. Heb je ruim 10.000 klanten, maar geen idee wie het zijn. Dus moet je minimaal €15.000 uitgeven om met ze in contact te komen. En er nog een leuke korting tegenaan gooien om je klanten tot responderen aan te zetten. Tel uit je verlies!

Kan deze advertentie uit? Nee natuurlijk niet. 

Een simpel rekensommetje:
  • Advertentiekosten €15.000,-. Verwachte respons = 271 (0,5 0/00). Kosten per respondent €55-
  • Mailkosten €7500,-. Verwachte respons = 500 (5%). Kosten per respondent €15-
Duidelijk dat investeren in een klantenbestand loont. En dan ben ik aan de voorzichtige kant als het gaat om de respons op een eigen bestand.

Het is natuurlijk leuk om je af te zetten tegen Ikea, maar daar snappen ze wel het belang van een database. Al jaren. En met succes.

Een nieuw jaar, nieuwe kansen met oude mogelijkheden.

Print deze drie voornemens uit en hang ze boven je bed:

  1. Ken de responswetten van Direct Marketing
  2. Koppel de oude wetten aan de nieuwe realiteit
  3. Test, test en blijf testen tot je 100% respons hebt


Een responsrijk 2014!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten