Zoeken in deze blog

maandag 18 november 2013

Gemeente smijt €60.000 over de logo-balk

Nieuw logo van........

U bent gewaarschuwd!

In deze blog ga ik me héél kwaad maken over het amateurisme en onbehoorlijk bestuur van één van de grootste gemeenten van Fryslân. Of zoals men zelf zegt "de grootste gemeente van Nederland in oppervlakte". Met uw en mijn geld worden leuke dingen gedaan voor de ego van onbekwame bestuurders. Iedereen staat er bij, kijkt er naar en haalt z'n schouders op. "Is geld uit Den Haag!".Sinds vandaag hebben we in Friesland onze eigen Fyra, Betuwelijn en bouwfraude. Eens kijken hoe de Sneker achterkamertjes dit gaan recht praten.

Neem uw tijd om deze blog te lezen. U gelooft uw ogen niet.

"In 2011 is de grootste gemeentefusie in Friesland een feit. Dit bestuurlijke monster heeft bijna 85.000 inwoners die wonen in 68 dorpen en zes steden. Om te ontdekken waarin het gebied zich onderscheid van anderen en waar de verbindingen liggen, zijn er ruim een half jaar geleden gesprekken gevoerd met inwoners en ondernemers. Uit deze gesprekken kwam een heldere conclusie: Súdwest-Fryslân onderscheidt zich van anderen, omdat de gemeente zo divers is. In Súdwest-Fryslân vind je een combinatie van dorpen, steden, water en land. Dat is nergens anders zo".*

Dit is een mooie draai geven aan de geschiedenis en feiten. In Limburg zijn vergelijkbare gebieden. Maar dat ter zijde. Wel belangrijk is om te constateren dat hier een strategische blunder is begaan. Men kiest als naam "Súdwest-Fryslân". Dat is een geografische aanduiding die alleen mensen wat zegt die weten dat "Fryslân" gelijk is aan "Friesland". Marketeers noemen dat "instrumentele branding". Of in gewoon Nederlands: 'een merk zonder inhoud". Bij een nieuwe gemeente heb je de eenmalig unieke kans om een naam te kiezen die direct duidelijk maakt waar die nieuwe gemeente voor staat. "Friese meren" was de meest voor de hand liggende nieuwe naam. Maar onkunde, eigenwijsheid en opspelende ego's laat die kans voorbijgaan. Daarom gaat die mooie naam in 2014 naar een andere fusie-gemeente met dit fraaie alles zeggende logo.


Fris & fruitig


Ondertussen gaat de nieuwe gemeente Súdwest-Fryslân aan de slag met een logo. Steeds roept de gemeente dat het een tijdelijk "werklogo" is.


Tijdelijke logo

Dit logo past uitstekend bij een-merk-zonder-inhoud. Het laat precies zien om welk gebied het gaat. Niet meer en niet minder.

Dan slaat de hoogmoed bij de heren bestuurders toe. Terwijl het klachten regent over het functioneren van de gemeente gaat men aan de slag met het merk "Súdwest-Fryslând". En als antwoord op de klachten komt men met onderzoek waaruit blijkt dat iedereen juist uitermate tevreden is. Bij overheden is algemeen bekend dat "wie betaalt, die bepaalt".  Of te wel: je krijgt de uitkomst die je wilt hebben". Waar hebben we dat eerder gehoord!

Door een bureau uit Amsterdam wordt de positionering vastgesteld. Waarom die kennis alleen duur in Amsterdam kan worden ingekocht is onduidelijk. Maar goed, er komt een positionering en lading van het merk Súdwest-Fryslân.

Van een dik rapport naar een logo is een kleine stap. Dat wil zeggen, voor bestuurders die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn.

Zo schrijft de gemeente Súdwest-Fryslân een "pitch" uit voor drie Friese bureaus. Niet te achterhalen is of die "pitch' betaald of onbetaald is. Voor mensen die niet weten wat een "pitch" is. Adverteerders kunnen een paar bureaus vragen om een voorstel of visie te maken. Vervolgens maakt men een keuze en gaat met de "pitch-winnaar" aan de slag. Omdat dit soort competities meer verliezers kennen dan winnaars, zijn er regels voor ontwikkeld. Het houden van een 'pich" voor een logo is een bezopen actie. Je vraagt aan drie architecten toch ook niet om een huis te ontwerpen, er een maquette van te maken om vervolgens aan één van de drie te vragen om de maquette verder uit te werken. Nee, hier is deze gemeente aan het hobbyen gegaan. onnodig en bijzonder kwalijk voor de verliezers die er tijd, geld en energie in hebben gestoken. En omdat het "maar" om €60.000 gaat, is er geen wettelijke verplichting van een aanbesteding.

Uiteindelijk wordt aan VosLibert merk & activatie uit Leeuwarden de opdracht gegeven om het logo verder uit te werken. 

Door een stagiaire wordt bij het logo snel een "rationale' gescheven:

"85.000 fiere Friezen. Trots op hun 68 dorpen en zes steden. Groots en monumentaal tussen de Afsluitdijk, Stavoren en Sneek. Verbonden door water en wegen. Met een rijk economisch verleden. Stoere verhalen en eeuwenoude tradities. Ruimte om onbezorgd op te groeien. Land van kansen en mogelijkheden. Waar het goed leven is. Daar waar ook hard gewerkt wordt. Ondernemers en medewerkers die samen staan voor degelijkheid en kwaliteit. Altijd rechtdoorzee en vernieuwend. Een klasse apart. Koeien en kerktorens. Skûtsjes, jachten en sloepen. Varen langs wuivende rietkragen over meren en kanalen. Zeilen op de schuimkoppen van het IJsselmeer. Veilige havens bieden een oprecht en warm welkom. súdwest-Fryslân, eigenzinnig en bijzonder!*

Ja, daar krijg je de handen van bestuurders wel voor op elkaar!

Je ziet het voor je: tromgeroffel, zacht opkomend logo en iedereen onder de indruk van:

€60.000






Tsja, wat zal ik zeggen.

De drie symbolen staan voor horen, zien en zwijgen. Want dat is de reactie op dit wangedrocht. Drie onduidelijk symbolen gekoppeld aan een naam die ook nog eens onleesbaar is.

Alles, maar dan ook echt alles wat je maar fout kan doen aan een logo is hier toegepast. Prulwerk van een stagiair die er wel mooi €60.000 voor z'n stage-gever mee binnen haalt. "Goed gedaan jochie!". Wat zullen ze gelachen hebben bij VosLibert.

Laat ik hier geen lesje logo-maken op papier zetten.

Waar het om gaat is of een logo de boodschap overbreng.

Daarom heb ik vorige week wat onderzoek laten doen met een objectieve en voorspelbare uitkomst.

Kijkt en huivert u mee?

Aan een representatieve steekproef buiten Friesland is het logo zonder tekst voorgelegd met een aantal vragen.

Dit zijn de uitkomsten



Men denkt niet direct aan een gemeente




Komt over als eigenzinnig


De symbolen zijn niet duidelijk



Mensen snappen het niet

Omdat de naam er bij staat, is het logo verder met eyetracking onderzocht.


Alleen links valt goed op.

Kort samengevat: een nietszeggend logo dat slecht leesbaar is.

Zoals een deskundige n.a.v. het nieuwe Philips logo op tv zei: "een goed logo is een logo dat als het op een auto aan je voorbij gaat, je het juiste verhaal vertelt".

Dit logo vertelt niets. En het is ook nog eens duur in de uitvoering. Altijd vier kleuren, want zonder kleur komt het verhaal niet over. Prutswerk dus!

De volgende stap is natuurlijk een nieuwe site:

"Nieuwe website als dienstverleningskanaal. Súdwest-Fryslân heeft ook een nieuwe website met een andere structuur. Het wordt meer een dienstverleningskanaal in plaats van alleen een informatiekanaal. Dit betekent dat de website is ingericht vanuit de behoefte aan informatie van inwoners, ondernemers en bezoekers. De nieuwe huisstijl is uiteraard ook doorgevoerd in deze nieuwe website."*

En bovenstaande leverde dit op:


www.gemeentesudwestfryslan.nl


Killer dan kil met het nieuwe logo als een vlag op een Workumse modderschuit. Leg het naast waar het merk Súdwest-Fryslân voor staat en dan begrijp je het niet meer. Dus maar weer er een eytracking tegen aan gegooid:



Fixatie-punten

Pijnlijk om te zien hoe mensen het rode (!) bos in worden gestuurd en dat het logo absoluut geen rol speelt.

Conclusie: de gemeente Súdwest-Fryslân heeft  €60.000 overheidsgeld over de balk gesmeten. Daar is maar één verantwoordelijke voor: de politiek. Die hebben dit laten gebeuren. Dat is ook de reden dat ik deze blog gebaseerd heb op onderzoek. Dat levert keiharde feiten op waar niemand omheen kan. Al hoewel. In de politiek kunnen ze dingen die krom zijn recht praten. Ben benieuwd hoe ze dit horen-zien-zwijgen logo willen goedpraten!


*bron: Súdwest-Fryslân


1 opmerking:

  1. Heel herkenbaar. Maar de vergelijking met architecten had je even moeten checken. Die zitten soms met z'n twaalven in een onbetaalde competitie. En daar gaat meestal meer werk in zitten dan in een reclame-pitch. Een overeenkomst is er ook: als er slechts een "analyse" of een "visie" wordt gevraagd, wint degene die de mooiste ongevraagde (wat zeg ik: verboden) kartonnen op tafel zet.

    BeantwoordenVerwijderen