Zoeken in deze blog

zaterdag 11 januari 2014

Aan je verjaardag herken je de ware DMer




Je verjaardag is een uniek moment. Gebeurt maar één keer per jaar en is meestal feestelijk. Op alle mogelijke manieren laten je vrienden dan weten dat ze aan je denken. Vinden we leuk. Doet je goed.

Bij veel bedrijven hebben ze eindelijk door dat zaken doen meer is dan dozen duwen, polissen printen of pakjes posten. Relaties behouden is belangrijker dan relaties krijgen. En hoe persoonlijker hoe beter. Ga met een klant om, zoals je met je beste vriend omgaat. Dat weten we natuurlijk, maar doen we het ook?

Elk jaar op 5 januari ben ik jarig. Dit jaar voor de 65ste keer. Sinds ik als jong broekie bij Heras Hekwerken "de reclame" deed, heb ik bijgehouden wat ik zakelijk op m'n verjaardag kreeg. Daar zie je een mooie ontwikkeling in. Lange tijd kwamen de felicitaties per post of werden persoonlijk afgegeven. Met de komst van Direct Marketing namen de felicitaties per jaar toe. Dat krijg je als je in veel databases zit. Internet bracht verandering. Webshops verzamelden data, Facebook leerde je kennen en Direct Marketing werd overboord gezet. De nieuwe marketeers verdiepten zich liever in SEO, RLSA en KPI's. Verjaardagen waren van de oude wereld.

Als mijn verjaardag de graadmeter is voor database-driven marketing, dan is het daarmee in Nederland droevig gesteld.


Mail Bilderberg

Bilderberg snapt hoe het hoort.

Hartelijk gefeliciteerd met uw verjaardag!

Hierbij ontvangt u een actiecode waarmee u bij uw volgende verblijf een fles huiswijn met lekkernijen op uw hotelkamer cadeau krijgt. Deze actiecode is geldig t/m 31 december 2014 bij een volgende reservering die u maakt via www.bilderberg.nl.

Uw actiecode: verjaardag1526

Tijdens het reserveringsproces kunt u de code invoeren in het veld 'actiecode'. Uw cadeau wordt dan direct meegenomen in de kassabon.




Wij hopen dit verjaardagscadeau graag op uw hotelkamer klaar te mogen zetten.

Met vriendelijke groet,
Bilderberg


Een logisch cadeau voor een hotellier. Kan er het hele jaar gebruik van maken en met een unieke code. Zo verrijken ze hun database en leren ze van elke actie. Ga er zeker gebruik van maken. Mooi voorbeeld van een re-activerings-programma.


Mail

Waar we veel van kunnen leren, zijn de Amerikanen. Geen idee hoe men aan mijn informatie komt, maar je foto gekoppeld aan een aanbod werkt wel. En dat dan ook nog eens op je verjaardag. Slim.



Verjaardagsmail Bol

Elk jaar valt Bol weer op door z'n slimme verjaardagsactie. Deze is volgens het boekje en effectief. "Er wacht een cadeau op je..." is briljant. Je hand grijpt naar je muis voor de klik...


Verjaardagsmail Bol

 ... en vervolgens speelt een vrolijke Boller feestmuziek voor je. Niet te lang en niet te saai. Gewoon leuk met als eindresultaat.....


Verjaardagsmail Bol


... je korting van €2,50. Een beetje knullig is dat m'n cadeau maar 2 weken tot na m'n verjaardag geldig is. Blijft over een sympathiek gebaar.

Maar gelukkig herinnert Bol me aan m'n cadeau.....

Bol reminder 12-01-2014
 

Dat was het! Meer kreeg ik niet.

Marketeers wijten tegenvallende omzetten aan de crisis. Dank je de koekoek. Ligt aan marketeers die wielen opnieuw aan het uitvinden zijn. Scoren doe je het best bij bestaande klanten. Dat begint bij hun verjaardag.

Voor wie het niet meer weet:
  1. Verzamel NAW+geboortedata
  2. Ontwikkel geboorte-actie
  3. Gebruik eerste jaar om te testen
  4. Blijf testen
  5. Pik ideeën van anderen en ga ze testen
Succes en ik zie het resultaat wel op 5 januari 2015!

PS De komende weken geen blog. Ben voor PUM bij een melkfabriek in Ethiopië om de marketing op de rails te zetten. "From cow to consumer". Te volgen op Facebook

Geen opmerkingen:

Een reactie posten