Zoeken in deze blog

zaterdag 21 december 2013

De knullige ondergang van Adformatie


Laatste nummer?

Bewaar nummer 52 van Adformatie goed. Het kon wel eens de laatste zijn!

Een hele generatie marketeers en reclamemensen is opgegroeid met Adformatie. Je gaf je visitekaartje en ontving het blad gratis. Dat noemen ze Controled Circulation. Met die gegevens kan het blad vervolgens adverteerders overtuigen en gerichte acties doen. Simpel, slim en succesvol. Maar dan moet je wel verstand hebben van Direct Marketing. En laten ze dat nou net niet hebben bij Adformatie!

Uit het niets verscheen afgelopen week deze brief


Brief 12 december 2013


Het omzetten van een gratis abonnement naar een betaald abonnemnet, is het moeilijkste wat er is. Dat lukt je alleen als je logische en overtuigende argumenten hebt en een "offer you can't refuse". Adformatie heeft niets van dat alles.

Kijk, lees en huiver bij zoveel amateurisme.

De kopregel van een brief moet overtuigen en tot actie aanzetten.

"Blijf jij abonnee van Adformatie? Verleng dan snel je abonnement"

Daar is niets mis mee, als het gaat om de verlenging van een abonnement. Maar het gaat niet om verlengen, maar van gratis naar 78 euro. De lezer wordt volkomen op het verkeerde been gezet. En dat kost respons.

Dan naar de tekst. Volgens het boekje moet de eerste regel zo sterk zijn dat hij je in de tekst trekt. "Er gaat wat veranderen bij Adformatie, al 40 jaar onmisbaar in de marketing- en communicatiewereld". Nou en? Wat heb ik daar aan? "Binnenkort zijn wij niet meer gratis, want dat is niet meer van deze tijd". Pardon. Dus ik moet gaan betalen omdat gratis niet meer van deze tijd is. Hoe verzin je het. Ja, daarmee overtuig je iemand.

De aap die uit de AdfoGroep mouw komt, is een ondoordacht marketing-gedrocht op het niveau van eerste klas HBO.

Voor 78 euro ex btw krijg je:
  1. 26 x per jaar Adformatie (nu gratis)
  2. Een nieuwsbrief (nu gratis)
  3. Kortingen op Events van Adfo Groep (nu ook al)
  4. Toegang tot gesloten deel website vanaf februari 2014 (wat staat daar op?)
  5. Adformatie in digitale vorm vanaf 2014 ( hoe en wat?)
Je wordt dus gevraagd om van gratis naar 78 euro per jaar te gaan, zonder voordeel en met twee vage extra's. Dat doet geen hond. Hoe stom kun je zijn. Zo stom dus.

Men blijft me graag informeren!. Maar dan wel voor 78 euro per jaar.

Aan de onderkant van een brief kun je objectief zien of de opsteller verstand heeft van Direct Marketing.

Kijk en oordeel zelf!

Onderkant brief
  1. De handtekening moet blauw zijn om het persoonlijke te benadrukken. Deze slechte zwarte scan is een blijk van minachting voor de lezer van de brief
  2. De handtekening moet leesbaar zijn. Deze zwierige krabbel roept alleen maar vraagtekens op over de ondertekenaar
  3. Een foto bij een naam verhoogt de respons. En de afzender staat elke week op pagina  5 van Adformatie. Gemiste kans. STOM.
Foto bij wekelijkse column


   4. Onderaan een brief hoort een PS met de belangrijkste boodschap. "Mocht je het abonnement op Adformatie reeds verlengd hebben, dan kun je deze brief als niet verzonden beschouwen". Dat is een nietszeggende dienstmededeling zonder enige prikkel. En het zet mensen op het verkeerde been. Er wordt niet verlengd. Juridisch gaat Adformatie hier de mist in. En niet alleen hier!

Kortom een kunllige brief die niets te maken heeft met Direct Marketing.

Maar het wordt nog erger.

Met de code ga ik naar de website van Adformatie om (niet) te verlengen.


Verlengscherm

Verrassing! Blijkt dat ik bij het afsluiten van het abonnement een boek krijg. "Extra voordeel snelle beslissers: Reageer nu en ontvang gratis het nieuwe boek Reclamejargon van Hans van Dijk!". Hoe dom ben je als je dit aanbod op de respons-pagina zet en niet in de PS in de brief! Bij Adformatie hebben ze vier marketeers! Die moeten twee cursussen doen: Direct Marketing en Samenwerken. Heb sterk de indruk dat men niet gehinderd door enige kennis langs elkaar heen zit te werken. Of nog erger, leuke acties bedenkt bij de koffie-automaat!

Maar het wordt nog leuker!


Nieuwsbrief 19 december 2013


Op 19 december krijg ik een mail van Astrid Pummel "Jouw Adformatie stopt". Kennelijk bedacht door marketeer nummer drie.

Net alsof de brief niet is verstuurd krijg ik weer een andere boodschap.


  1. Van 159 (!) euro voor 78 euro per jaar
  2. Extra voordeel met het boek van Hans van Dijk
  3. 100% aftrekbaar van de belasting (!)
En als klap op de vuurpijl moet ik klikken op een knop "ik blijf lid". Lid waarvan?

En die vondst "tijdelijk in de reclame"  is leuk voor bij de koffie-automaat, maar ook weer dodelijk. Dus Adformatie gaat tijdelijk zich bezig houden met reclame en dan?


Kan het nog erger?

Jazeker.

In Adformatie nummer 52 staat niets, maar dan ook helemaal niets over deze omzetting van gratis naar betaald. Dat had natuurlijk marketeer nummer vier moeten doen, maar ja dat is waarschijnlijk een stagiair. Ach gossie. Die heeft een nu minder leuke kerstvakantie.

Wat staat er dan wel in Adformatie?

Kop column Astrid Prummel


Een scherpe column van Astrid Prummels maakt (waarschijnlijk) onbedoeld duidelijk waar Adformatie en alle adverteerders in Nederland mee te maken hebben:


Het "oude denken"

Prima dat er nieuwe initiatieven komen. Dat is goed voor het vak. Maar niet leren van het verleden is dodelijk. Dat bewijst deze actie van Adformatie. En dat zie je dagelijks om je heen. De wereld staat vol van de nieuwe deskundigen. Nieuwste trend is, om je al tot deskundige uitroepen, in je eerste jaar HBO. Dat mag, maar zorg dan wel dat je leert van het verleden. De toekomst is aan de nieuwe wereld die gebruik maakt van de bewezen technieken van de oude wereld. Gewoon omdat mensen in die afgelopen 40 jaar Adformatie niet veranderd zijn. Ze worden geboren, leren een vak, maken carrière, worden oud en sterven. En daartussen in laten ze zich verleiden: on-line, off-line and between-lines.

Beste mensen van Adformatie. Jullie waren 40 jaar lang m'n lijfblad. Heb aan de wieg gestaan van AdfoDirect. Dat hebben jullie om zeep geholpen. We zouden een vaste pagina krijgen over "Direct marketing".  Is ook al weer weg. Nu graven jullie het graf van Adformatie. Het logisch einde van de oude wereld. Gelukkig is er on-line veel kennis te halen over ons vak. Gratis en van een hoog niveau. Dat is van deze tijd.

 ________________________________________________________________

Vrij Nederland 25-04-2014






Geen opmerkingen:

Een reactie posten