Zoeken in deze blog

zaterdag 1 maart 2014

Het geheim van een goede bobbel

Oorpluggen & trombose

Deze blog gaat over bobbels en concepten. Beide kunnen een mailing maken of breken. Waar denk je het eerste aan bij een oorplug? Je oren natuurlijk. Want daar moeten ze in. Om je oren te beschermen tegen schadelijke geluiden. Worden gebruikt in de bouw, op schietbanen en door mannen met snurkende echtgenoten.

Trombose is een aandoening waar één op de drie mensen aan overlijdt. Dus hebben we in Nederland een stichting die geld inzamelt voor onderzoek. Met zo'n heftige boodschap moet fundraising geen probleem zijn. Men schrijft een heuse competitie uit en gaat in zee met reclamebureau Voor de Boeg *. Hier gaat het dus al fout. Voor fundraising heb je een DM-bureau nodig en niet creatieven-met-een-leuk-idee. Leuke spotjes maken kan iedereen die de juiste mensen inschakelt. Maar een brief maken die geld oplevert, is een vak apart. Lees, kijk en huiver.


Envelop mailing Trombosestichting

Om mensen een envelop te laten openen moet je ze in de envelop trekken. Bijvoorbeeld met een prikkelende zin. "Wat u liever niet wilt horen over trombose" geeft een verkeerde prikkel af. Waarom zou ik lezen wat ik niet wil horen? Uit testen weten we dat dit soort zinnen leiden naar een DB van 90%. Voor de niet DMers: DB staat voor Direct Bin of te wel prullenbak. Kennelijk heeft de creatief zelf ook zo z'n twijfels want hij stopt een bobbel in de envelop. Zo'n bobbel zorgt er voor dat de envelop boven op de stapel komt en wordt geopend. Mensen zijn nieuwsgierig naar wat die bobbel is.





De 'bobbel' bestaat uit een zakje met twee oranje oorpluggen. Niets over Trombose. Gewoon standaard pluggen. Hoe verzin je het.

Een bobbel die alleen bobbelt, is een gemiste kans. Bij een bobbel hoort een babbel. Deze creatief geeft geen idee dat de werking van een bobbel is. Het enige wat wordt bereikt is verwarring bij de ontvanger. "Kan ik doof worden van trombose?". Dames en heren creatieven, het gaat om geld binnenhalen en niet om grappen en grollen posten.


Brief voorkant

Kijk naar een adres en je weet of de mailing met liefde voor DM is gemaakt. Bij de Trombosestichting zijn ze gek op getallen. Maar bij een adres zijn ze dodelijk. Mensen willen geen getallen zien.

Tsja, wat zal ik zeggen over de brief.

De schrijver van de brief heeft duidelijk wat DM-tips gegoogeld of uit een boek gehaald. Maar tips googelen en toepassen zijn twee verschillen dingen. Een kop moet een trigger bevatten en niet een dienstmededeling. Een "prop" tussen haakjes roept meer vragen op dan een link naar de oorproppen in het zakje.

Dit soort brieven noemen me blok-mailings. De gekropte tekst vormt een onaantrekkelijk blok dat de lezer blokkeert. Wordt dus niet gelezen. Ga ik ook niet doen.

Brieven worden niet gelezen maar gescand. De opmaak van deze brief is zo dat alleen de rode kop en de PS gelezen worden. Hoeft niet erg te zijn als de PR sterk is. Vuistregel voor een goede PS: kort, krachtig op één regel en oproepen tot actie. Dit staat er over twee regels: "1 op de 3 mensen overlijdt aan trombose. In 2020 zijn er naar verwachting ruim 2,5 miljoen patiënten. We moeten het tij keren, dat kan als ú helpt!". Ja dan snap je het dus echt niet.

Op de brief zit een los "boekje" geplakt.


Los boekje op brief

Prima en bewezen techniek. Een los boekje op een brief.







Maar ook hier zien we weer dat het idee goed gepikt is, maar dat de uitvoering een DMer onwaardig is:


  1. Boekje zit te vast op brief
  2. Plastic sluitzegel houdt boekje dicht
  3. Alleen tekst maakt lezen onaantrekkelijk
  4. Onrustige layout door tekst-op-tekst
  5. Witte tekst op gekleurde achtergrond is onleesbaar

Als je iets pikt, doe het dan goed. Prulwerk in DM is dodelijk

Neem nu de achterkant van de brief


Brief achterkant

Als je op de voorkant van een brief niet vertelt dat er op de achterkant iets staat, dan gaan mensen daar niet kijken. Alleen mensen die de brief van begin tot einde lezen, komen er achter dat er iets op de achterkant staat. Maar dat doet niemand. Dom, dom, dom...

Alles wat je fout kunt doen op een achterkant, gaat hier fout. Leerzaam voor m'n lezers, maar dodelijk voor de repons:

  1. Een internist in een witte jas is een internist. Dit is iemand die veel geld verdient en dat laat zien. Dom als je om geld vraagt!
  2. Elke zin die begint met "ik" wordt niet gelezen
  3. Blokken met 4 bullets worden niet gelezen. Met drie of vijf wel!
  4. Een rood blok met witte letters is onleesbaar
  5. Een achterzijde zonder call-for-action is zonde van de inkt

Acceptgiro

Als je om geld vraagt moet dat op elk onderdeel duidelijk zijn. In deze mailing is dat alleen de acceptgiro. In de brief, op het boekje en ook niet op de oorpluggen staat geen enkele oproep om te doneren.

Fundraising is niets anders dan professioneel bedelen. Je hand ophouden, mensen overtuigen, en blijven vragen om geld. Wie dat nog nooit zelf heeft gedaan, kan het ook niet op papier.

Wat u liever niet wilt horen over fundraising: met leuke ideeën haalt u geen geld binnen via de brievenbus.

Mijn aanbod aan de Trombosestichting: als u de oorproppen uit doet, maak ik een concept dat wel werkt. Daarmee krijgt u wel oorverdovende veel respons.Gegarandeerd en voor u Gratis!

---------------------------------------------
(18-03-2014)
 
 *Reactie van bureau: "wij hebben deze mailing niet gemaakt".
---------------------------------------------




Geen opmerkingen:

Een reactie posten