Zoeken in deze blog

zaterdag 30 november 2013

Een lesje professioneel bedelen!



Envelop

Veel fundraisers bedelen in december. De een wat professioneler dan de ander. In deze blog tips om professioneel te bedelen aan de hand van een mailing waarin alles, maar dan ook echt alles, is gedaan om geen respons te krijgen. Leerzaam voor iedereen die wel respons wil. En veel!

De goede oude post wordt steeds vaker herontdekt als responsmedium. Komt doordat iedereen gelooft in de responskracht van Social Media. In een volgende blog zal ik aantonen dat Social Media staat voor: SM zonder responskracht. Maar doordat iedereen naar SM vlucht, worden brievenbussen steeds leger. En dan valt een klassieke maling extra op. Laat dat nou een eerste voorwaarde zijn voor respons.

De envelop bepaalt voor 100% of iemand hem opent, op de stapel 'later-lezen' legt of direct bij het oud-papier doet. Bij de Lepra Stichting heeft iemand bedacht dat het leuk is om "Jan, Jans en de kinderen' aan Lepra te koppelen. Nu is "leuk" een slechte raadgever als je respons wilt. Het gaat om het toepassen van de gouden regels tot in detail. Dat ze bij de Lepra Stichting nog nooit van de respons-regels hebben gehoord is pijnlijk te zien en lezen. Neem de envelop. Die heeft het stempel "Port betaald"van Postnl. Dan verwacht je een persoonlijke brief. Maar de envelop is gericht aan "0/6138 Aan de bewoners van Tywert 17 8731 CM Wommels".  Dom, want dan weet de bewoner direct dat het reclame is. Weg spanning. Doel van de envelop is om mensen er in te trekken. Door onder het venster te drukken "Koop de exclusieve strip, kalender of poster van Jan, Jans en de kinderen en steun de leprabestrijding" vertel je het hele verhaal. Er is dus geen enkele prikkel om de envelop te openen. Je weet immers alles al. Alleen de fans van Jan Jans etc. zullen verder willen lezen. Dit maakt van deze mailing nu al een grote flop. Uit testen weten we dat een dergelijk envelop in 9 van de 10 adressen direct bij het oud papier gaat. En het leuke kleurige bootje helpt ook niet echt. Ze varen "van de envelop" af, waardoor mensen de tekst links niet of half zien en naar de achterzijde van de envelop gaan.


Achterzijde envelop

Pijnlijk! Dit heeft niets met respons te maken. Sterker nog, je hebt er niets aan. Verrijkte en nieuwe adressen mogen niet gebruikt worden omdat, er geen toestemming voor wordt gegeven. Als de Lepra Stichting ze wel gebruikt, kunnen ze een forse boete krijgen. Niet echt professioneel bedelen!

Stel dat iemand per ongeluk toch in de envelop kijkt. Wat dan? Als van de 1 op de 10 mensen die in de envelop kijken alle 100% responderen, kan dat nog uit. Kijkt u mee?


Brief voorzijde



Een brief in een mailing is een persoonlijk verkoopverhaal. Dus geen oranje tussenkoppen, gaan zwarte handtekening, geen nietszeggende kop en vooral een verhaal dat je in de brief trekt en overtuigt. Niets van dat alles. "Geef om lepra!" is een leuke vondst, maar waarom zou ik moeten geven? En alleen maar praten over de kalender, strip en poster snapt geen hond. Ben je nu een bedelaar of een boekhandelaar? Of een handelaar die met bedelen denkt te boeken! De PS moet de belangrijkste boodschap bevatten. "PS De opbrengst van de poster, kalender en strip gaat volledig naar de leprabestrijding. Vul de bon vandaag nog in!" Dit noemen we een "drempel-ps". Hij roept méér vragen op dan dat hij aanzet tot actie.

Met een achterkant van een brief kun je drie dingen doen: hem blanco laten, gebruiken als respons-versterker of hem vullen omdat het zonde is om hem leeg te laten.


Brief achterzijde

Bij de Lepra Stichting kiezen ze voor een combinatie, die daardoor tot niets leidt. De dame rechts boven kijkt de pagina uit,  Jan kijkt in het midden links de pagina uit, de witte tekst op het oranje vlak is onleesbaar en onderaan staat ineens groot een gironummer terwijl er opgeroepen wordt om de bon te gebruiken. Overigens is hier mooi te zien dat met, dank aan de banken, bedelen met een mooi kort gironummer tot het verleden behoord. "IBAN NL84 INGB 0000050500" werkt echt responsverhogend. Hoe verzin je het. En de tekst? Technisch, geen emotie en geen enkele prikkel om mij m'n portemonnee te laten trekken.

Nog is er niets verloren. Als de responder volgens het boekje is, kan die nog veel goed maken.


Responder vorzijde

Geloof het of niet, maar dit is de responder!

Wie die bedacht heeft moet een levenslang verbod krijgen op het maken van responders.

Laat ik het kort houden:
  1. Geen kopregel die oproept tot actie
  2. "Eenmalig bedrag", terwijl er drie bedragen kunnen worden aangevinkt
  3. Drie respons-mogelijkheden boven het invulgedeelte en drie er onder. Verwarrend.
  4. Dubbele stippellijn met schaartje en er tussen iets wat ik in moet vullen? Wel of niet verplicht?
  5. Onderkant staat weer vol met het drukwerk van Jan, maar wat kost het?
  6. Geen idee wat ik moet doen
Hiermee stuur je mensen het bos in. En daar kunnen ze niet responderen!

Dan naar de achterkant


Responder achterkant

 Voor zover mensen nog niet het spoor bijster zijn, raken ze het hier wel kwijt.

Ik word bedankt, en moet de ingevulde 'machtiging" (waar is die?) in een ongefrankeerde envelop sturen naar het antwoordnummer van de Lepra Stichting. Waar is de envelop dan voor die er bij zit?

Je wordt bedankt, maar als je vragen hebt kun je ook nog bellen, mailen, naar de website gaan over geld overmaken. Snapt u het nog?


Acceptgiro


En toen dacht iemand "laten we er een acceptgiro bij doen". Wordt nergens genoemd. Loop je daar in het bos te wapperen met je acceptgiro.


Retourenvelop
 
Dit is het ultieme bewijs dat de makers van deze mailing geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. De retourenvelop, beste prutsers, is je laatste mogelijkheid om mensen aan te zetten tot geld geven. Dit zijn de simpele vuistregels:

  1. Rechtsboven: Stempel of tekst "geen postzegel nodig"
  2. Retour-adres rechts
  3. Bij het retour-adres "t.a.v. Jan Kruis"
  4. Links boven: streamer met actie-prikkel
  5. Op achterkant: herhaling aanbod
Pijnlijk om te zien hoe anno 2013 "reclamemakers" niet verder komen dan het vullen van papier met inkt. De enige die daar beter van worden zijn de drukker, handlers en Postnl. Dat doet een DMer in hart en nieren pijn. Daarom mijn aanbod aan de Lepra Stichting: het concept van de volgende mailing maak ik gratis voor jullie. Leer ik jullie tegelijk het vak en heb je ineens veel respons. Gegarandeerd. Hier staan mijn contactgegevens: www.1001dmtips.nl En voor zich afvraag hoe het ook weer zat met die gouden regels: 1001DMtips


1 opmerking:

  1. Nou nou, wat een Janboel inderdaad. Staan wat typ/schrijffouten in de tekst. ('dad' ipv 'dan', 'beden' ipv 'bedelen'). Begrijp niet goed hoe een gedrukt 'Port betaald' de indruk wekt dat het om persoonlijke brief zou gaan. Of de ironie ontgaat me hier.

    BeantwoordenVerwijderen