Groot nieuws. Philips heeft een nieuw logo. Nou ja, eigenlijk het oude een beetje opgepoets. Volgens topman Van Houten wil Philips op deze manier klaar zijn voor de
toekomst en zo in 2025 meer dan 3 miljard mensen aanspreken. Er dus niets veranderd bij Philips. Er komt een nieuwe baas. In plaats van de zaken echt aan te pakken komt er een opfrissing van het oude logo en een nieuwe slogan "Innovation and you". Daarmee laat Van Houten pijnlijk zien hoe introvert men nog steeds bij Philips is.
Twee keiharde feiten: een nieuwe logo heeft nog nooit een bedrijf aan meer klanten geholpen en een slogan moet aangeven wat de doelgroep aan Philips heeft. Philips is niet bij machte om dat nieuwe logo uniform op al z'n producten te krijgen. Van scheerapparaat tot medische apparatuur. En daar zit meteen het probleem van Philips: je kunt niet al je doelgroepen onder één logo en slogan vangen. En wat zegt een consument de kreet "Innovation and you?. Niets. Die heeft maar één vraag: wat kost het ding en wat word ik er beter van.
De fout die Philips maakt zolang als ze meer dan gloeilampen maken, is dat men zich door dure bureaus nog duurdere strategieën en campagnes laat verkopen. Logo's zeggen doelgroepen niets. Ze moeten eerst geladen worden met gevoel. En dat lukt je nooit met de producten die Philips heeft. Consumenten praten niet over hun Philips koffiezetapparaat maar over een Senseo. Alleen als Philips in de mode zat, dan had een logo met slogan zin. Nu worden er alleen hun adviseurs en reclamemakers beter van.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten