Zoeken in deze blog

zondag 17 november 2013

Onbegrijpelijke pagina van ONVZ

Advertentie ONVZ Volkskrant Magazine


Hoe kan je je als zorgverzekeraar onderscheiden. Bij ONVZ mag je zelf je ziekenhuis en dokter kiezen. Daar hebben ze een mooie pay-off voor ontwikkeld: "verzekerd van vrije keus". Reclamemakers-truc, zo oud als de weg naar Rome: een pay-off met het woord 'verzekerd". Vindt de verzekeraar opdrachtgever erg leuk. "Leuke vondst mannen" en de rekening kan worden gestuurd.

Dan moet het "onderscheidend" aanbod wordt gepromoot. "We kiezen voor een strategie waarbij we de ziekenhuizen laten zien waaruit iemand kunt kiezen. Dat past natuurlijk niet op één hele pagina. Dus doen we het met namen en zetten aan het eind de brein-breker. Dan blijft de boodschap beter hangen".

En zo ontstaat een wangedrocht van een pagina die niets met communicatie te maken heeft.

Waarom is dit een wangedrocht?

1 - De meeste mensen zijn visueel.
2 - Mensen lezen niet maar scannen
3 - Als iemand in 10 seconden het voordeel niet ziet, haakt hij/zij af
4 - Een witte tekst op gele ondergrond is onleesbaar
5 - Beeld moet voor zich spreken

Het enige wat een lezer ziet is een brij van woorden met daaronder witte en gele letters op een grijze ondergrond. Onleesbaar, onbegrijpelijk en ongelooflijk amateuristisch.

U gelooft me niet?

Kijk maar naar onderstaande heatmap

Heatmap advertentie ONVZ

Groen, geel en rood laat zien wat mensen van de advertentie zien. En rood is wat de meeste mensen zien. De rest wordt niet gezien!

Conclusie: dit broddelwerk levert geen enkele communicatie op. De enige die er beter van wordt is de reclamemaker.

Wat was wel goed geweest? Een sterke kopregel, daaronder veel artsen, korte tekst en de pay-off.  Zo simpel is dat!

Maar gelukkig is ONVZ verzekerd van vrije keuze. Morgen maar op zoek gaan naar een nieuw bureau!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten