Zoeken in deze blog

zaterdag 29 maart 2014

Zeven zonden om van te leren!

eMail Jumbo maart 2014

Bij Jumbo weten ze als geen ander om een relatie met de klant op te bouwen. Het sprookje van het "familie-bedrijf" wordt consequent in de lucht gehouden. Neem nu deze eMail. Simpel, strak en recht door zee. "Uit onze enquête blijkt dat veel van onze nieuwsbrief abonnees extra recepten willen ontvangen." Briljant gevonden. Heb geen enquête gezien, maar geloof het direct. En vervolgens kan ik doorklikken naar de lekkerste recepten.

eMail Jumbo maart 2014

.. en wil ik niet doorklikken, dan staan er een paar recepten klaar. Ook hier weer doorklikken naar het recept.

eMail Jumbo maart 2014

Kennelijk hebben mensen moeite met het snijden van prei. Geen probleem. Deze video legt het helder uit.



Sterke punten:
  1. Campagne "hallo" terug laten komen in "Hallo Max"
  2. Veel interactie. Basis voor opbouwen klantenprofiel
  3. Luchtige opbouw met geen woord en beeld te veel


 Wat kan beter:

  1. Tekst boven de visual wordt niet gelezen
  2. Handgetekende pijltje is wel heel erg knullig
  3. Handgetekende video is overbodig en leidt de aandacht af

eMail Dorhout Mees maart 2014

Stel je hebt een groot hotel, goed restaurant en een golfbaan. Hoe krijg je dat blijvend vol. Bij Dorhout Mees hebben ze daar iets simpels op bedacht: gratis golfen met het hele gezin. Met een goed bestand werk je zo aan je toekomstige klanten en krijg je je hotel en restaurant vol.


Inschrijfformulier

Poeh, dat is schrikken. Wil je je hele gezin inschrijven, krijg je een schutter te zien!


Inschrijfformulier



Waar kan ik m'n "familie-golfen" kwijt?   En waarom niet meer informatie gevraagd? Het niet vragen van het adres, geslacht en voorletter(s) is een gemiste kans.



Sterke punten:
  1. Heldere kopregel met aanbod en doelgroep
  2. Plaatje vertelt precies het aanbod
  3. Geen woord te veel


Wat kan beter:
  1. Als het om "golfen" gaat, geen "schutters" laten zien
  2. Inschrijfformulier standaard met: naam, voorletter(s), adres, geslacht, telefoon en email.
  3. Aanbod op formulier laten terugkomen


eMail BabyWalz maart 2014

Bij jonge ouders is veel geld te halen. BabyWalz biedt veel aan voor kinderen van 2 - 7 jaar. Minimaal één keer per week sturen ze een eMail. Soms vaker. Deze is slim en fraai. De kop bestaat uit een visual gecombineerd met tekst en het aanbod. Het knappe is dat de art-director er in is geslaagd om op een vriendelijke manier je naar de actie-knop "nu inwisselen" te leiden.


Site BabyWalz maart 2014

Hier kom ik terecht, als ik op de actie-knop in de mail klik om m'n korting te verzilveren. Geen idee wat ik nu moet doen. Met één klik ben ik weg van de site. Jammer van de fraaie en slimme mailing.



Sterke punten:
  1. Functionele en visueel krachtige kopregel
  2. Helder voordeel met voordeelcode
  3. Actieve actie-knop om het voordeel in te wisselen


Wat kan beter:
  1. Uitleg over werking actie-code
  2. Link actie-knop laten uitkomen op pagina met uitleg actie
  3. Link naar "voeten" moet uitkomen bij "voeten"

eMail Booking.com maart 2014

Een regelmatige mailer is Booking.com. Plat en recht voor z'n raap. Dit is waarschijnlijk een test. Klik je op "wat is uw mening?" dan kom je hier terecht...


Landingspagina Booking.com maart 2014

....waar ik een bestemming kan vinden. Een soort Google maar dan gekoppeld aan vakanties. Slim. Mensen doen graag een spelletje, maar dan moet je het wel goed doen. "Wat is uw mening?" suggereert een enquête, terwijl het een slimme trip-adviser is. Dat kost je respons.



Sterke punten:
  1. Interactie met de doelgroep
  2. Database bouwen
  3. Verleiden tot respons


Wat beter kan:
  1. Minder tekst die afleidt van de hoofdboodschap
  2. Aanbod is niet "mening" maar "Gratis advies"
  3. Niet praten over "bestemming" maar "droom vakantie"
In eerdere blogs heb ik "het nieuwe Overtoom" genadeloos neergesabeld. Makkelijk van de zijlijn, maar leerzaam voor Manutan. Eens kijken hoe het nu met onze Direct Marketeers uit Den Dolder gaat.

eMail Manutan maart 2014

Actualiteit werkt responsverhogend. Dus komt Manutan met een schoonmaak-actie.  Het aanbod is helder en fris: een bon waarmee ik €7,50 krijg op een wasbeurt voor m'n auto. Mooie bon met dame die met gezicht en vinger naar het aanbod wijst. De actieknop brengt me op de juiste pagina.

 
eMail Manutan maart 2014


In het tweede gedeelte van de mail staan de producten duidelijk afgebeeld met een snelle link naar de productinfo. Geen gedoe meer met vraagtekens. Gewoon recht voor z'n raap. Maar die foto van de schoonmaakster! 




Dit kan natuurlijk niet. Geef je veel geld uit voor een professionele foto bij je waardebon, ga je hier zelf aan de slag met een iPhone. En dan die vinger naar het kale achterhoofd van een Manutaner! Humor werkt, maar dan wel functioneel en professioneel graag. Dit kost respons.



 Sterke punten:
  1. Helder & eenduidig aanbod
  2. Functioneel premium
  3. Heldere uitleg over actie



Wat kan beter:
  1. Witte tekst op blauwe ondergrond is onleesbaar
  2. Mensen boven de 50 jaar, zien geen witte teksten op blauw
  3. Eigengemaakte foto's komen "knullig" over.

eMail VkantieTips

Zo'n beetje elke dag krijg ik deze tips. Geen onnodige teksten, recht door zee en op m'n scherm zie ik zonder te scrollen wat ik wil zien. Simpeler kan het niet.


Sterke punten:
  1. Boodschap blijft binnen het scherm
  2. Vijf aanbiedingen. "On-even" werkt beter dan "even".
  3. Duidelijk prijsvoordeel & makkelijke manier van doorklikken
 
 Wat kan beter:
  1. Prijsvoordeel visueel maken door "van voor" weg te laten en alleen oude prijs met streep er door en de groene prijs te laten zien.
  2. Knop "meer info" vervangen door "nu snel boeken"
  3. Voordeel in plaatjes laten zien. Zo zie ik niets "Limburgs" en is de stoomtrein niet te zien.

Tenslotte twee mooie voorbeelden van "fouten΅ die leiden tot een ongekend hoge opening-rate:





Een vergeten DM-techniek is het gebruik maken van "fouten". Heb dat ooit per ongeluk ontdekt bij een mailing voor Ohra. Moest eerst door het stof vanwege de blunder, maar kreeg een taart toen de respons binnen stroomde. Je kunt het ongestraft één keer per kwartaal doen. Enige voorwaarde is dat je heel hard "sorry" roept.


Niet mailen als de zon schijnt. Kost je respons.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten