Zoeken in deze blog

zaterdag 25 juli 2015

On-liners kennen hun klanten niet

Elk gedrag is online te meten. Dat biedt ongekende mogelijkheden voor een persoonlijke aanpak. Zo weten veel online retailers waar je op hebt geklikt, welke nieuwsbrieven je hebt geopend en wat je productvoorkeuren zijn. Toch laten sommige organisaties hier nog steken vallen.  

FeddeTilma verbaast zich daar dagelijks over. Onderstaand zijn ervaringen.



Nieuwsbrief Ziengs


In mijn emailbox krijg ik geregeld de nieuwsbrief van Ziengs binnen. De titel van bovenstaande nieuwsbrief viel duidelijk op. Ik klikte op een schoen en werd naar hun site gelinkt.



Vervolgens op de site krijg ik bovenstaande banner te zien bij de schoenen. 10% korting als ik mij inschrijf voor de nieuwsbrief, terwijl ik op de website ben gekomen via de nieuwsbrief! Ook nog een andere pop-up gekregen dat ik € 5 korting krijg op mijn volgende aankoop als ik mij inschrijf voor de nieuwsbrief.

Een gemiste kans voor Ziengs. Een persoonlijke boodschap met “speciaal voor u als nieuwsbrief abonnee” was een kans geweest. Nu schrijf ik mij (met hetzelfde e-mailadres nog wel) nogmaals in voor de nieuwsbrief en krijg ik opnieuw een ‘Bedankt voor uw aanmelding’ email met daarin de kortingscode.

Bij Wehkamp een soortgelijke ervaring. Ook van hen ontvang ik regelmatig de nieuwsbrief, met deze keer een zwembroek aanbieding die mijn aandacht trok.



Door te klikken op het plaatje kom ik netjes terecht op de juiste pagina van Wehkamp. Na het plaatsen van een zwembroek in mijn winkelmandje ga ik naar de afrekenpagina. Hier kom ik eerst bij een login scherm, maar zie ik ook een banner.



Deze banner toont dat nieuwe klanten 10 euro korting krijgen met de actiecode ‘nieuw’. Maar ik heb al een account en kom hier via de nieuwsbrief die aan dat account gekoppeld is. Geprobeerd om met mijn bestaande account de actiecode te gebruiken, maar dit werkte niet. Vervolgens een nieuw account gemaakt en zo gemakkelijk de 10 euro korting te pakken gekregen (Bedankt Wehkamp!).

Die banner had ik nooit moeten zien als nieuwsbrief lezer, aangezien Wehkamp in haar data kan zien vanuit welke bron ik de site binnenkom. Het gevolg is nu dat
  • ik meerdere accounts bij Wehkamp heb
  • Wehkamp omzet mislopen en
  • men bij Wehkamp geen goed zicht meer heeft op mijn vorige aankopen.

Persoonlijke acties worden hierdoor een stuk moeilijker. Ook ziet Wehkamp haar aantal accounts en nieuwsbrief-inschrijvingen groeien, positief voor de KPI cijfers, maar eigenlijk geen extra waarde aangezien ze dubbel zijn.

Om dit te voorkomen had Wehkamp mij pas de banner moeten tonen als ik had geklikt op “nieuw account maken” of de bron van mijn website-bezoek (de nieuwsbrief) moeten gebruiken om te filteren.

Fedde Tilma, 
Consultant bij Crystalloids

Tot zover de blog van Fedde.

Klanten kennen, herkennen en pleasen, is een vak van details.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten