Oranje |
Oranje is een machtige kleur. Hij brengt mensen op de been voor volk en vaderland. Van Koning WA tot Koning voetbal. Een sympathieke kleur die vraagt om inhakers. Laten we op deze Koningsdag eens kijken hoe commercieel Nederland hier wel of niet slim op inhaakt. Wordt Oranje extra omzet?
Pepermuntjes van Manutan |
Inhaken doe je alleen om meer te verkopen. Dat hebben ze bij Manutan goed begrepen. "Alleen vandaag nog bij uw bestelling een reuze doos pepermuntjes, om uw geheugen op te frissen dat Koningsdag dit jaar op 26 april wordt gevierd." Simpel, relevant en helder. De visual sluit daar naadloos bij aan. Zelfs de kortings-code "KING3" brengt een glimlach teweeg. En dat werkt. Zijn er verbeterpunten? Eigenlijk maar twee. De kopregel is onnodig lang en ingewikkeld. Iedereen ziet direct dat het gaat om "King" pepermunt en dat de doos groot is. Hou een kopregel altijd kort. Bijvoorbeeld: "Gratis pepermuntjes". En een gemiste kans is het klikbaar maken van de doos met pepermuntjes. Uit testen weten we dat mensen op alles proberen te klikken. Zeker op een doos met pepermuntjes.
- Goed doorgevoerd concept
- Heldere boodschap
- Logisch aanbod
- Te lange kopregel
- Foto niet te klikken
Vliegwinkel met korting |
Het geven van een korting is een platte actie, maar werkt nog steeds. Bij Vliegwinkel hebben ze dat goed begrepen. Een heldere heading over één regel maakt duidelijk dat er ter ere van Koningsdag met korting geboekt kan worden. Het slimme is de link tussen de leeftijd van de Koning en de korting. Zo beantwoord je logisch de vraag "waarom een korting van €47". Komt ook mooi terug in de code "feest47". Simpele actie, maar goed uitgevoerd. Gaat werken.
- Simpel aanbod
- Logische link met Koning
- Kort en krachtig
- Kop niet klikbaar
- Geen dead-line
- Geen "vakanties" maar "bestemmingen"
C100 Koningsactie |
Bij C1000 maken ze zich er wel heel erg makkelijk van af. De enige link met Koningsdag zijn het oranje, de vlag en het kroontje. Daar is niet lang over nagedacht. Dat geldt ook voor de opmaak. Alles loopt door elkaar zonder accenten op een boodschap. Prutswerk.
- Kleur Oranje
- Rommelige opmaak
- Oranje is er met de haren bijgesleept
- Geen enkele Oranje-aanbieding
Koningsaanbod Makro |
Bij de Makro hebben ze gekozen voor een simpele aanpak. Boven de aanbiedingen staat een oranje banner: 'Koningsdag wordt een groot feest bij de Makro". Zo simpel kan het dus. Valt op, leidt niet af en maakt alles wat onder de banner staat tot een speciale aanbieding. Goede communicatie is de kunst van het weglaten. Dit is er een mooi voorbeeld van.
- Simpel & helder
- Strakke layout
- Afstraling op alle aanbiedingen
- Geen speciale Oranje-aanbeidingen
- Zaterdag 28 (!) april bestaat niet
La Place Koningsactie deel 1 |
La Place Koningsactie deel2 |
Bij La Place hebben ze er een echt feestje van gemaakt. In een aparte afwijkende stijl vragen ze mijn aandacht. Als binnenkomer is er het koekhappen. Voor elke Nederlander het bekende symbool van Koningsdag. Direct daaronder in dezelfde stijl het aanbod: een ontbijt als een koning. Briljant gevonden en briljant uitgewerkt. Vakwerk!
- Opvallende eigen stijl
- Helder aanbod
- Actueel
- Geen actie-versneller
Inhaker Hema |
De meest opvallende inhaker is die van de Hema. Op de rompen zijn de hoofden van de drie prinsesjes geplakt. Opvallend en gewaagd. Zeker als daar geen toestemming voor is gekregen. Groot voordeel van zo'n gewaagde aanpak is de free publicity. En die heeft deze actie in veel media gekregen.
Het riskante van deze inhaker zit hem in de timing. Door hem ruim een week voor Koningsdag te versturen, geef je de koninklijke advocaten alle kans om nog vóór Koningsdag met een verbod te komen. Dat zou zelfs de uitlevering van de bestellingen in gevaar kunnen brengen. Heb er niets over gelezen of gehoord. Vermoed dat het bij een vermanende brief zal blijven.Briljant dus!
BNR Nieuwsradio heeft een aantal handige inhaaktips op een rijtje gezet. Klik hier
______________________
www.meermetmax.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten